Mobile Version Hide

Je maakt waarschijnlijk gebruik van Internet Explorer 6. Deze browser is inmiddels verouderd.
Voor een veilig en betrouwbaar gebruik raden we je aan om over te stappen op een van de volgende browsers:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Natuur & Wildleven

Ik ben gespecialiseerd in macrofotografie omdat ik het facinerend vind. Het ontsluit een blik in de magische wereld die in het zicht is verboren en ik kan me niets beters bedenken dan met mijn camera op pad te gaan in plaatselijke bossen en er dan uren in te verdwalen. Het is overweldigend om in staat te zijn het onzichtbare te zien en vervolgens in zeer gedetailleerde afbeeldingen de kleine wezentjes en planten vast te leggen. Ik wil mensen de schoonhied van deze wezentjes tonen, in de hoop hun te inspireren om beter voor deze fantastische en zeer belangrijke wezentjes te zorgen.

Nog niet zo lang geleden, nam ik de OM-D E-M1 Mark III mee naar het Amazone-regenwoud. De uitdagende omstandigheden en de weelde aan biodiversiteit maakt dit een geweldige plek om de camera te testen. Omdat ik nog nooit op een vergelijkbare reis ben geweest, zou dit voro mij een echt avontuur gaan worden.




 Ik ontdekte deze prachtige anolenhagedis zittend op een boomstam. Bang dat ik hem zou wegjagen, koos ik voor de M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO-objectief. Met zijn close-focus-mogelijkheden verdubbelt hij bijna als een macrolens met behoud van een grote werkafstand. Ik maakte me zorgen of de lage lichtniveaus dingenhet lastiger zouden maken voor belichting en scherpstelling, maar nadat ik mijn compositie had gevonden, plaatste ik het kleinste autofocuspunt over het oog en de E-M1 Mark III stelde meteen er op in - zelfs bij weinig licht. Nadat duidelijk werd dat de hagedis het naar zijn zin had, besloot ik mijn M.Zuiko ED 60mm F2.8 macrolens en mijn diffuse FL900R-flitser te gebruiken om opnamen en in-camera stack te maken om extra scherptediepte te krijgen. De uitdaging bij het focus-stacking zonder statief is het behouden van de uitlijning voor elk frame. In dit geval helpt de 5-assige stabilisator absoluut!

Soms krijgen we door de natuurlijke omlijsting interessante foto's, zoals deze prachtige sprinkhaan die door een blad naar me gluurt. In zo'n situatie beïnvloedt elke kleine beweging van de camera drastisch hoe de foto eruit zal zien. Door vanuit de hand te fotograferen heb ik de absolute vrijheid om verschillende perspectieven te proberen en kleine aanpassingen aan de invalshoeken te maken. Door de grote hoeveelheid aan kleine en nauwkeurige autofocuspunten om uit te kiezen, is het makkelijk om mijn onderwerpen te vinden.

Tijdens een kanotocht naar het overstroomde bos troffen we een kaaimankrokodil aan ondergedompeld in het zwarte water. Ik was super enthousiast! Om extra bereik te krijgen, heb ik de M.Zuiko Digital 1.4x Teleconverter MC ‑ 14 aan mijn 40-150 mm-lens bevestigd. Door het uitklapbare scherm te gebruiken, kon ik de camera over de rand van de kano houden om op het oog te focussen. De ingebouwde beeldstabilisatie maakte het mogelijk dat ik dit beeld kon vastleggen op 1/25, wat normaal niet mogelijk zou zijn op 420 mm. Verbazingwekkend!

Soms, als een onderwerp zo klein is dat zelfs een macrolens niet voldoende vergroting biedt om het ons in al hun glorie te laten zien, voeg ik verlengstokken toe. Zo heb ik de spin met zijn schattige ogen kunnen fotograferen. Ik ben dol op het fotograferen van springende spinnen! Bij sterke vergrotingen stel ik scherp door de camera kleine stukjes te bewegen totdat de ogen scherp zijn. De OLED-zoeker op de E-M1 Mark III is rijk aan contrast en helder, waardoor het scherpstellen zo veel gemakkelijker dan op vorige camera's die ik heb gebruikt..

Voorheen vond ik het filmen van de macrowereld een uitdaging. Bewegingen van de camera bij sterke vergrotingen is veel duidelijker zichtbaar in video. Maar doordat ik zo licht mogelijk wil reizen, is er weinig ruimte over voor een statief. De E-M1 Mark III loste dit video-dilemma voor me op door de 120 fps slow-motion functie. In staat zijn om stills te maken en dan snel over te schakelen op filmen van iets interessants, maakte de baan vrij voor een nieuwe manier voor mij om de levens van deze verbluffende wezens vast te leggen.

Auteur en fotograaf: Geraint Radford

Dit is mogelijk ook interessant voor u