Mobile Version Hide

Je maakt waarschijnlijk gebruik van Internet Explorer 6. Deze browser is inmiddels verouderd.
Voor een veilig en betrouwbaar gebruik raden we je aan om over te stappen op een van de volgende browsers:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Natuur & Wildleven

In de Natuurfotografie heb je vaak eerst een aantal mislukkingen voordat je een succesje hebt. Hoe meer ik deze woorden mezelf voorhoud, hoe minder gefrustreerd ik lijk te worden. En ik kan hier een aantal redenen noemen.
Ten eerste, dieren komen vaak alleen naderbij, door te vliegen, lopen of kruipen, wanneer ze er zin in hebben. Daarna blijven ze bij ons in de buurt zolang ze zich niet bedreigd voelen, wat voor ons het enige moment is om een goede foto te maken. Vandaar dat we vaak gedwongen zijn om verschillende camouflagetechnieken te gebruiken, waardoor we één worden met de omgeving en onopmerkbaar blijven door misleiding.

Ten tweede is het weer vaak grilliger dan de dieren die we met moeite kunnen vastleggen. Ik controleer altijd de weersvoorspellingen meerdere keren per dag, maar het helpt niet als ze onjuist blijken te zijn als ik in het veld ben. Onlangs in Polen was ‘t elke dag hetzelfde - meestal bewolkt, temperatuur rond nul graden en constant ijzel. Milde vorst, een laagje sneeuw van een paar centimeter, gevolgd door een ingezette dooi samen met regen, verandert het landschap makkelijk van winterachtig naar laat herfstachtig.

En ten derde wat het belangrijkste is vanuit de invalshoek van dit artikel is de fotografie-apparatuur die we gebruiken. Het ligt voor de hand dat we de apparatuur van binnen en van buiten grondig kennen, zodat we in een fractie van een seconde, zonder ons oog van de zoeker weg te halen, de meeste instellingen kunnen corrigeren om ons aan te passen aan het constant veranderende landschap dat we filmen.
Je wilt weten waarom? De eerste twee redenen heb ik je al gegeven. Wilde dieren zijn geen modellen zoals die in een fotostudio, die lang genoeg kunnen poseren en eindigen wanneer de fotograaf zegt dat het werk klaar is. De actie vastgelegd in de zoeker kan net zo snel eindigen als hij is begonnen. Moderne technologie is de enige bondgenoot van de fotograaf in deze ongelijke strijd. Het is goed om te weten hoe het te gebruiken.

De nieuwe OM-D E-M1X biedt een aantal interessante en bekende functies voor elke natuurfotograaf. Snel flitsende en een volledig geruisloze sluiter (60 fps), Pro Capture-functie, Live Composite-functie of, wat nieuw is in Olympus-camera's, een programmeerbare autofocus, objectherkenning en -tracking en filmopname met 120 fps. Al deze diverse camerafuncties verhogen de efficiëntie in het veld. We verliezen geen seconde bij het bekijken van de natuur. Nadat ik de bediening van de E-M1X redelijk goed had geleerd, besloot ik om de eerste testshoot op zangvogels en spechten uit te voeren.

Als eerste stap, voor het creëren van een geweldige gelegenheid om de nieuwe functies van de camera in de praktijk te testen, bouwde ik aan de rand van het bos een vogelvoeder, waarvan ik wist dat het verschillende soorten meesjes zou aantrekken. Het plan was eenvoudig. Nadat ik een tak had gevolgd, die door vogels vaak werd gekozen, heb ik het werkbereik van de autofocus twee meter voor en achter de tak aangepast. Op deze manier stelde het alleen scherp in het geselecteerde gebied en verloor de camera niet de focus door per ongeluk de achtergrond erachter [te richten].

Als tweede stap beperkte ik het autofocusveld tot slechts een enkele horizontale balk, zodat deze parallel lag aan de uitgezochte tak. Vervolgens heb ik het een stukje boven de tak scherpgesteld, waardoor de camera alleen kon scherpstellen op het kopje van de vogel en geen andere delen van het vogellichaam of van de tak kon onderscheiden. In het veld gebeurt alles extreem snel, wat u kunt zien in de bijgevoegde film, en laat zien hoe de backstage-opnamen er in het echt uitzien.

In de praktijk weten we niet precies waar de vogel kiest om neer te strijken en voordat we het AF-punt handmatig hebben aangepast, is de vogel mogelijk al gevlogen

Bij het gebruik van alle bovengenoemde fotografeerfuncties, realiseerde ik me dat ik elke fractie van een seconde benutte, terwijl de vogel op een tak zit op weg naar de voedselplek. Ik besloot de moeilijkheidsgraad te verhogen en een wazige foto te maken, met een vogel met gespreide vleugels klaar voor landen. Voor dit doel heb ik de Pro Capture-functie ingeschakeld waarmee de camera, wanneer deze is ingeschakeld en de ontspanknop half wordt ingedrukt, aaneensluitend foto's kan maken zonder ze op de geheugenkaart weg te schrijven. Als de ontspanknop volledig ingedrukt wordt, dan bewaardt de camera de laatste 35 opnames. In de zomer tijdens het fotograferen van de bijeneters, raakte ik al dol op deze functie. Ik maakte toen een illustratieve film. Ik heb met name speciale momenten benadrukt door de ontspanknop half in te drukken en volledig in te drukken.

Maar ook het moment waarop ik de vogel zag zitten op een tak. Ik splitste de film op in twee delen. De eerste toont foto's zonder de Pro Capture-functie en het tweede deel toont alle opnames die ik kon maken dankzij de Pro Capture-functie. Ik kan me het werk van een natuurfotograaf niet voorstellen zonder deze functie te gebruiken. Het is gewoon briljant!

Auteur en fotograaf: Lukasz Bozycki

Alle beelden zijn gemaakt met de volgende apparatuur