Mobile Version Hide

Je maakt waarschijnlijk gebruik van Internet Explorer 6. Deze browser is inmiddels verouderd.
Voor een veilig en betrouwbaar gebruik raden we je aan om over te stappen op een van de volgende browsers:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Natuur & Wildleven

Fotograferen betekent 'schilderen met licht'. En dan met name met het juiste licht, vooral bij landschapsfotografie. Het warme ochtendlicht, het dieprode avondlicht of het licht van een heldere sterrenhemel geven het onderwerp die speciale teint.

Dit is waarom ik altijd op zoek ben naar spectaculair licht. Indien mogelijk ga ik meerdere keren terug om een landschap op veel verschillende momenten te kunnen vastleggen.

Als basisregel kun je stellen dat als de zon achter je is, je altijd perfect belichte landschappen vast kunt leggen. Er lijkt wel een spotlight op te staan! Daarentegen, als de zon van de zijkant laag invalt, ontstaat die befaamde driedimensionale diepte, waarbij je de gelaagdheid terugziet in bijvoorbeeld bergen die achter elkaar staan. Maar meestal gebruik ik de schaduw van de zon die recht tegenover me schijnt voor spectaculaire zonsopkomsten en zonsondergangen en beeld ik het landschap voor me af als een zwart silhouet.

Het gouden uur is mijn favoriete moment van de dag om te fotograferen, direct na zonsopkomst of vlak voor zonsondergang, maar ook het blauwe uur voor zonsopkomst en na zonsondergang omarm ik graag. Die momenten garanderen het warmste en soms bij magische licht.

Om het juiste licht te plannen hebben we als fotografen heden ten dage een grote hoeveelheid speciale hulpmiddelen tot onze beschikking. Naast navigatie-apps, die ik gebruik om virtueel te reizen en de plekken tot in detail te ontdekken vanuit mijn luie stoel, zijn er ook verschillende websites en fotografie-apps beschikbaar, die het mogelijk maken alles te plannen. Zo kun je via simulaties ontdekken wanneer het perfecte licht beschikbaar is, voor vrijwel iedere plek op aarde. Daarbij heb je ook de informatie over de stand van de zon, maan en de Melkweg, compleet met opgangs- en ondergangstijden.

Voor mijn laatste reis door Turkmenistan heb ik vroegtijdig alles zo goed mogelijk voorbereid, waarbij ik op voorhand wist welk onderwerp ik wilde fotograferen en vanuit welke locatie. Juist op die manier had ik veel minder tijdsdruk en genoot ik van meer rust vooraf. Ik kon met een gerust hart op pad en hoefde niet bang te zijn spectaculaire opnames te missen, zoals 'De poorten van de hel', terwijl het duister zich inzet. Of een heldere sterrenhemel door het ontbrekende, storende licht van de maan of de Melkweg, die stilletjes boven een dopje in de woestijn haar opwachting maakt.

Voor de nachtopnames heb ik mijn eigen kunstmatige lichtbron gebruikt - een zeer sterke zaklamp! Het stelde me in staat om pikzwarte woestijnlandschappen te verlichten als dat nodig was in het holst van de nacht. De maan was er niet om bij te schijnen.

Ik raad iedere fotograaf aan om een groot arsenaal aan hulpmiddelen en mogelijkheden te gebruiken om de reis zo goed mogelijk voor te bereiden. Zo ben je in staat van verschillende lichtbronnen te kunnen profiteren en op die manier jouw foto zo creatief mogelijk te 'schilderen'.

Auteur &fotograaf: Adrian Rohnfelder

Dit is mogelijk ook interessant voor u