Mobile Version Hide

Je maakt waarschijnlijk gebruik van Internet Explorer 6. Deze browser is inmiddels verouderd.
Voor een veilig en betrouwbaar gebruik raden we je aan om over te stappen op een van de volgende browsers:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Natuur & Wildleven

Op 7 december 1972 keken de astronauten van Apollo 17 terug op de aarde en beschreven het als zo groot als een knikker. Die dag namen ze een foto waarop onze planeet overweldigend blauw te zien was. Dit beeld werd zo beroemd dat het bekend staat als de "The Blue Marble" en is een van meest iconische beelden van onze tijd. Het illustreert prachtig het feit dat 72 procent van de aarde bedekt is met zout water. Mijn passie is het fotograferen van vogels die een groot deel van hun leven doorbrengen met vliegen over onze oceaans: veel soorten bezoeken een keer per jaar land om zich voort te planten. Ze zijn een van de wereld's grootste nomaden. Als ze samenkomen om te broeden, dan komen ze in groten getale, en dat biedt spectacels die verbluffend zijn om mee te maken.

Een van deze kolonies aan zeevogels kun je vinden in het Engelse graafschap, Yorkshire, bij Bempton Cliffs. Ik was er al bijna 30 jaar niet meer geweest, tot deze zomer. Ik keerde terug om het wemelende leven van de vogels dat de 100 meter hoge kliffen van Bempton bedekt vast te leggen. De geluiden en de geuren van tien duizenden broedende vogels is op zich al gedenkwaardig genoeg, maar het visuele spektakel van de kliffen volledig bedekt met leven, is zo onvergetelijk.

De mogelijkheid om foto's te maken is een tikkeltje overweldigend voor de nieuwe bezoeker. Overal waar je kijkt is er wel drama. In de lucht, kittiwakes, een delikaat ogende meeuw, ruziën met hun buren in steekspellen in de lucht. Jan-van-genten suizen voorbij met snavels vol met begroeing of zeewier op weg om hun nesten te bekleden. Papagaaiduiders gluren af en toe over de rand van de klif tot grote vreugde van de menselijke bezoekers. Bekend als de "clown van de zee" vanwege hun komische uiterlijk is het onmogelijk om in het voorbij gaan, ze niet te fotograferen.

Ik hou van licht reizen. In mijn kit op die dag de zaten beide converters - M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 en de 1.4x Teleconverter MC-14, een M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO-objectief in mijn zak en de OM-D E -M1 Mark III en M.Zuiko ED 100-400mm F5.0-6.3 IS telezoom over mijn schouder. Op die manier had ik elke eventualiteit ondervangen, maar werd daarbij niet gehindered door het gewicht van de uitrusting. Veel kansen betekent dat je voorbereid moet zijn met een ruime variatie aan brandpuntsafstanden, en in dit soort situaties kunnen kansen zich in een oogwenk voordoen en dan is een telezoomlens de perfecte keuze. Staand, met uitzicht op een kolonie van drieteenmeeuwen, kon ik de zoomlens gebruiken om een ​​reeks beelden te maken, van bredere opnamen van de kolonie tot individuele portretten van vogels op de rotswand. Zo af en toe, boog een bijzonder territoriaal individu zich over een nietsvermoedende drieteenmeeuw die bij de kolonie aankwam of verliet. Gevechten midden in de lucht, die slechts een of twee secondes duurden, boden zeer vluchtige kansen, maar het lukte me om dit drama vast te leggen met behulp van de negenpunts autofocus-instelling op mijn camera die zich snel richtte op de vliegende vogels met de zee als achtergrond.

Hoe veelzijdiger uw objectief, hoe meer u uw creativiteit kunt tonen in uw beelden. Toen ik aan de rand van de kolonie van jan-van-genten stond, zag ik mijn kans om me te concentreren op slechts delen van de vogel of om details uit te pikken terwijl paartjes met elkaar omgingen, elkaar verzorgend of met hun snavel omhoog de lucht in stekend tijdens de paringsdans. De zoomlens produceert haarscherpe beelden met zowel de 1,4x teleconverter als de 2x teleconverter, voor een nog groter bereik. Dus toen een alk zijn kopje opstak, kon ik met de 2x teleconverter en een 35 mm equivalent van 1600 mm brandpuntsafstand prachtige kop- en schouderportretten maken in de lage avondzon.

Het was een bijzondere dag met het maken van zeevogelsfoto's in Bempton, die eigenlijk nog leuker werd door volledig vrij te zijn van een zware uitrusting zodat ik gewoon de kliffen kon bewandelen en verkennen en kon daarbij zoveel spannende mogelijkheden ontdekken om het leven vast te leggen in deze bruisende zeevogelkolonie.

Auteur en fotograaf: David Tipling

Dit is mogelijk ook interessant voor u