Mobile Version Hide

Je maakt waarschijnlijk gebruik van Internet Explorer 6. Deze browser is inmiddels verouderd.
Voor een veilig en betrouwbaar gebruik raden we je aan om over te stappen op een van de volgende browsers:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Stad & Reizen

Reizen is al bijna sinds mijn geboorte onderdeel van mijn leven. Het eerste jaar van mijn leven woonde ik in het buitenland, in Ivoorkust in Afrika, en sinds die tijd vind ik andere landen en culturen fascinerend. Zelfs tijdens bezoeken aan vulkanen of reizen met een focus op landschapsfotografie neem ik altijd een paar dagen om mezelf onder te dompelen in de lokale cultuur en het land en zijn inwoners te leren kennen. Japan vind ik fantastisch en als onderdeel van mijn Volcanic Seven Summits-project (de hoogste vulkaan op elk van de zeven continenten) leerde ik de culturen van Iran en Papoea-Nieuw-Guinea kennen en waarderen.

Aangezien ik de vorige keer advies heb gegeven over landschapsfotografie en het vertellen van verhalen door middel van beelden, wil ik deze keer mijn reisfotografietips met jullie delen.

Apparatuur

Mijn eerste tip voor reisfotografie heeft betrekking op de apparatuur. De camera die je niet gaat gebruiken is de slechtste camera die je kunt meenemen. Welk nut heeft de beste technologie als de camera gewoon niet bij je past? Daarom zou ik aanbevelen om ruim de tijd te nemen voor het kiezen van je apparatuur. Probeer een aantal verschillende alternatieven, indien mogelijk. Beslis welke camera je meeneemt op basis van je intuïtie, hoe de camera in de hand ligt, de bediening en of de camera je een goed gevoel geeft – niet al-leen op de technische gegevens.

Ik werk het liefst met een kleine, onopvallende camera, vooral als het gaat om reisfotografie. Een kleine camera is makkelijker te vervoeren, zodat je hem altijd bij de hand hebt en je ziet er ook niet uit als een fotograaf 'op jacht' naar nieuwe foto's.

Hoewel ik zelf gewoonlijk de OM-D E-M1 Mark II gebruik als ik op pad ben, heb ik ook positieve ervaringen gehad met de OM-D E-M5 Mark II.

Kom dichterbij

Als het gaat over actie, avontuur en ook reisfotografie, moet je onthouden dat je je beter midden in de actie kunt bevinden dan toe te kijken op een afstandje. De gerenommeerde oorlogsjournalist Robert Capa zei oo-it: "Als je foto's niet goed genoeg zijn, sta je waarschijnlijk te ver weg." Daarom ben ik geen groot voorstander van (reis)zoomlenzen, omdat deze ons vaak juist stimuleren om in onze comfortzone te blijven. Het is veel beter om zo dicht mogelijk bij het object te komen dat je wilt fotograferen. Tijdens een festival in de jungle van Papoea-Nieuw-Guinea hield ik mijn camera ter hoogte van de vloer totdat ik alle dansende voeten in beeld had. Dankzij het beweegbare scherm kon ik de scène nog steeds op comfortabele wijze fotograferen.

Portretten/mensen

Het zijn de mensen, ontmoetingen en vreemde culturen waardoor een reis tot leven komt. Het spreekt vanzelf dat je deze mensen met respect en fatsoen moet behandelen als je ze wilt fotograferen. Het is essen-tieel, en niet alleen vanwege de AVG-wetgeving, dat je de juiste toestemming verkrijgt om een foto te maken, zelfs als deze toestemming wordt verkregen door middel van simpele handgebaren. Daarom probeer ik altijd uit te vinden voordat ik op reis ga hoe de inwoners van het land staan tegenover gefotografeerd worden. Ik leer ook een aantal belangrijke woorden in de lokale taal. Naast de normale portretten, zoals het Portretten van een Huli pruikenman in Papoea, leg ik mensen graag vast in hun normale omgeving en kenmerkende pose.

Objecten/ Typisch en atypisch

Ik speur met name graag naar onderwerpen die scènes tonen binnen én buiten de heersende clichés waar we bekend mee zijn voor foto's die een volledig beeld geven van de reisbestemming. Daarom lees ik van tevoren een paar reisgidsen en vraag ik rond naar algemene clichés, zodat ik doelgericht geschikte onderwerpen kan uitzoeken tijdens mijn reis. De foto van een oorspronkelijke inwoner van Papoea-Nieuw-Guinea die op zijn mobiele telefoon kijkt, toont de ontwikkeling die deze fascinerende cultuur heeft doorgemaakt van traditie naar moderniteit in één foto.

Een foto zegt meer dan duizend woorden

Ik ben altijd op zoek naar onderwerpen die een verhaal vertellen zonder woorden of een beschrijving. Door de jaren en met veel oefening heb ik een instinct en een oog ontwikkeld voor het ontdekken en fotograferen van dit soort innemende foto's en details. Om dit te bereiken, moet je verschillende onderwerpen foto-graferen.

De vroege vogel en de nachtvlinder

Deze tip geeft me vaak problemen. Ik ben nogal een nachtvlinder en tijdens mijn reizen moet ik mezelf dus altijd dwingen om op te staan in wat voelt als het holst van de nacht, zodat ik de eerste zonnestralen van de ochtend vast kan leggen. Opstaan in de vroege uurtjes heeft naast het licht nog andere voordelen. Veel plekken, zoals het overvolle Fushimi Inari-taisha-heiligdom in Kyoto, Japan, zijn gewoonlijk nog (bijna) helemaal leeg in de vroege ochtend. Ik vind het veel gemakkelijker om foto's te maken in het warme avond-licht of later op de avond, zoals blijkt uit het beeld van het paleis dat weerspiegeld wordt in een grote fontein in Isfahan, Iran; dit heeft dezelfde voordelen.

Creativiteit / Focus / Scherptediepte

Voordat je op reis gaat, is het belangrijk dat je vertrouwd raakt met je camera en de basisregels van de fotografie, en dat je beide vervolgens tot in de puntjes beheerst. Dit vormt de basis voor het creëren van je eigen interpretatie van regelmatig gefotografeerde onderwerpen of creatieve beelden. Spelen met scherpte en onscherpte kan een interessant stilistisch effect geven.

Conclusie

Met de juiste apparatuur, een goede beheersing van fotografische tools, intensieve voorbereiding en de juis-te hoeveelheid respect, creativiteit en nieuwsgierigheid zal ook jij met succes unieke en spannende reisfoto's kunnen maken.

Schrijver & Fotograaf: Adrian Rohnfelder

Foto-overzicht

Alle beelden zijn gemaakt met de volgende apparatuur