Mobile Version Hide

Je maakt waarschijnlijk gebruik van Internet Explorer 6. Deze browser is inmiddels verouderd.
Voor een veilig en betrouwbaar gebruik raden we je aan om over te stappen op een van de volgende browsers:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Stad & Reizen

Op het moment dat deze camera bij mij thuis werd afgeleverd, tekende ik voor het pakket en scheurde de verpakking open. Daar was 'ie dan - de nieuwste OM-D E-M10 Mark IV *.
Toch zo'n kleine, maar prachtig vormgegeven camera die vertrouwen en kracht leek uit te stralen.

Ik kon haast niet wachten om deze kleine schoonheid mee te nemen de stad in om de me te tonen wat ze allemaal in huis had. Het eerste gevoel dat bij me opkwam was dat van vertrouwdheid, zoals bij een oude vriend die ik al jaren niet meer had gezien, maar onze gesprekken pakten daar weer op waar we de laatste keer waren gebleven -- dat is hoe het voelde. Instinctmatig, vond ik elke instelling die ik nodig had bij het maken van de foto's zoals ik dat fijn vind. Een belangrijke factor daarin is het "quick menu" dat Olympus gebruikt, met daarin elke aanpassing die ik nodig heb in één duidelijke lay-out. Daarbij, ook al is de camera erg klein, past de camera precies mijn hand. Het lijkt er op alsof ze daar thuis hoort, met een stevige grip waarbij knijpen niet nodig is, het past gewoon. En dat is nou net wat veel andere kleine camera's niet kunnen bieden.

Toen ik aan de slag ging met de E-M10 Mark IV, was ik ook bezig met het afronden van een straatkunstproject in mijn woonplaats Den Haag: een portret van mijn partner gezien vanuit twee verschillende perspectieven. Dat ik de camera bij me had tijdens het schilderen was een zegen, het documenteren was nog nooit zo makkelijk en leuk. De 5-assige beeldstabilisatie is een redder in nood. In donkere en koude nachten, kon ik met behulp van het beeldstabilisatie-systeem nog steeds vanuit de hand fotograferen bij een relatief lage ISO-waarde, zodat de sfeer van de nacht intact bleef, in plaats van deze te verknallen door flitsers. Bovendien dankzij haar kleine formaat had ik nooit last van de camera, maar altijd daar als ik haar nodig had.

Dit formaat is iets waar ik vaak op terugkom; het verbaast me gewoon hoeveel camera Olympus in dit kleine body heeft weten te stoppen. De E-M10 Mark IV, een M.Zuiko Digital ED 8 mm F1.8 Fisheye PRO, een 17 mm F1.8 en een 45 mm F1.8, en ik heb alles wat ik nodig heb voor vrijwel elke fotosituatie - alles netjes opgeborgen in een kleine heuptas. Of ik nu bewust op zoek ben naar nieuwe straatbeelden, bezig ben met nieuwe muurschilderingen of alleen maar onderweg ben, de opstelling is zo klein en zo licht dat ik het overal mee kan nemen, zonder dat het in de weg zit..

En dat nu exact de essentie zijn voor een goede straatfotograaf. Het is net als de liefde. Als je er naar op zoek gaat, zul je het niet vinden, maar de ware liefde zal jou vinden. Dat geldt ook voor straatfotografie - mijn beste foto's heb ik kunnen maken toen ik er niet op uit was om foto's te maken. Als ik dan nog steeds met mijn oude grote camera had gewerkt, dan had ik die zeker op die dagen thuis gelaten en dan had mijn huidige portfolio er significant anders uit gezien. En dat zou hebben ingehouden, dat ik dan nu niet grote campagnes fotografeer zoals ik dat nu doe, of dat ik niet mijn permanente tentoonstelling in de Koninklijk Theatre zou hebben, of zelfs dat ik dit artikel niet zou schrijven. Dat zou er dus allemaal niet zijn geweest, als ik niet de beslissing had genomen om over te stappen op dit smalle formaat fotoapparatuur.

Toch wel gek hoe slechts kleine dingen in het leven zo'n grote impact kunnen hebben, niet?

En voor een ieder die twijfelt of sceptisch is, over deze systemen, ik fotografeer regelmatig de promotieposters voor het Nationaal Theater en geloof me, de foto's gemaakt met deze kleine beestjes zien er fatastisch goed uit op een billboard.

Auteur en Fotograaf: Gordon Meuleman

* Vanaf Augustus 2020

Alle beelden zijn gemaakt met de volgende apparatuur