Samenwerken om betere resultaten te stimuleren
Bij elke zorgbeslissing moeten vaak tal van meningen en standpunten worden overwogen. De beslissing om nieuwe en innovatieve zorgtechnologieën te introduceren, is zo'n voorbeeld van een verandering waarbij verschillende stakeholders met uiteenlopende wensen en eisen betrokken zijn, zowel uit klinische als niet-klinische groepen
Volksgezondheidsorganisaties houden zich bezig met de gezondheid van de bevolking als geheel - kan invoering van deze technologie bijdragen aan een gezonde bevolking op landelijk niveau? Aan de andere kant hebben patiënten, clinici en ziekenhuismanagement de neiging zich te concentreren op de voordelen die een technologie hen individueel en als ziekenhuisorganisatie kan brengen. Patiënten maken zich natuurlijk zorgen over hun eigen gezondheid, comfort en resultaat. Evenzo streven clinici ernaar de patiëntervaring en klinische resultaten te verbeteren, terwijl ze ook de bruikbaarheid, ergonomie en praktische kenmerken van een technologie meewegen. Kosten, efficiëntie, winstgevendheid en operationele overwegingen zijn wat dat betreft soms ondergeschikt aan de klinische resultaten.
Het zorgmanagement staat echter voor andere uitdagingen, aangezien zij het ziekenhuis of de kliniek in zijn geheel in overweging nemen. Ze moeten niet alleen luisteren naar de behoeften van individuele clinici, die vaak namens hun patiënten spreken, maar ze moeten dit ook afwegen tegen de algemene behoeften van een zorginstelling als geheel. Het budget moet worden toegewezen aan verschillende afdelingen, afhankelijk van de behoefte en prioriteit, en uitgaven voor een bepaalde nieuwe technologie, therapie of behandeling kunnen dus niet op zichzelf worden beschouwd. Een groot deel van de uitdaging voor zorgdirecteuren en managementteams komt neer op het bepalen van een optimale balans tussen de voordelen die een nieuwe technologie kan brengen (zowel klinisch als niet-klinisch) en behoud van de huidige zorgstandaard. Welke impact heeft de besteding van een groot deel van het budget aan een innovatieve kindertechnologie bijvoorbeeld op de beschikbare fondsen voor de behandeling van ouderen? Of is het beter om prioriteit te geven aan een nieuwe behandeling voor meningitis, wanneer de huidige zorgopties toereikend zijn, of om deze fondsen te gebruiken voor investering in innovatieve kankerbehandelingen?
Daarnaast moet ook op het algehele managementniveau rekening worden gehouden met de soms tegenstrijdige opvattingen van andere stakeholders, zoals inkoop. In het geval van inkoop zijn kosten van cruciaal belang, en daarom kan het voor zorgmanagers een uitdaging zijn om een evenwicht te vinden in tegenstrijdige factoren en invloeden, terwijl de patiëntenzorg centraal blijft staan.
Op dit niveau vormen vergoedingen een belangrijke overweging, want de kosten moeten gedekt blijven. Het beleid en de procedures voor vergoedingen zijn echter complex, waarbij de regelgeving en methoden voor vergoeding per land verschillen en worden beïnvloed door verschillende niveaus van overheidsfinanciering, centralisatie van de gezondheidszorg en beslissingsbevoegdheden. In feite vormen vergoedingen vaak een obstakel voor de invoering van nieuwe zorgtechnologieën. Als gevolg van de cruciale maar enorm complexe aard van vergoedingen, roept de zorgsector op tot innovatieve manieren om de mogelijke impact van een nieuwe technologie te bepalen en dit te combineren met een meer vloeiende, dynamische en eenvoudige vergoedingsaanpak.
Overwegingen bij de invoering van nieuwe en innovatieve zorgtechnologieën
Als het gaat om nieuwe technologieën, zijn zorgaanbieders - en op hun beurt patiënten - vanzelfsprekend enthousiast om innovatieve oplossingen en behandelingen te implementeren. Er zijn enkele belangrijke vragen die alle stakeholders zouden moeten stellen bij hun zoektocht naar nieuwe oplossingen die kunnen helpen bij effectieve inkoop, succesvolle technologie-implementatie en om ervoor te zorgen dat de kosten zijn gedekt bij vergoeding. Door samen te werken met fabrikanten van medische technologie kan het proces bovendien worden vereenvoudigd. Dit stimuleert betere resultaten terwijl de kosten worden gedekt.